PT-grupper, jobb, träning*2 och ordspråk

Började min onsdag med ett möte på jobbet. Prat om kundernas utmaningar, rutiner och företagets kultur fyllde förmiddagen. Det är roligt att vi som jobbar ute på anläggningarna får vara med att sätta rutiner och kulturen som ska gälla på Actics gym.

Efter mötet körde Emil, Ullis och jag ett spontant och egenkombinerat cirkelträningspass:

• Dips på bänk med fötterna på pilatesboll
  • Båten med medicinboll
  • Bicepscurls med stång
  • Putta däck med vikter
  • Axelpress/lyft
  • Plankan boll/Bollinrullning
  • Expolsiva armhävningar på bänk

Vi körde 4 varv med 30 sek på varje station. ÄLSKAR HIT-träning. Avslutade med lugn löpning på
löpbandet i 15 min.

Min eftermiddag förgylldes av min favorit PT-kund. R kör bara "funktionella" övningar med egen kroppsvikt och lite mer fysinspirerat. Han ger ALLT i alla lägen och gnäller aldrig på något. För att göra saken ännu bättre så är han en av de mest intressanta människor jag träffat. Intelligent, nyfiken och extremt allmänbildad och påläst. Lär mig något nytt varje gång.

Fick en intressant förfrågan om att köra en PT-grupp med inriktning på golf. Det ska vara 10 veckor med start v 19. Tanken är att köra ett cirkelpass med övningar för att stärka och förbättra golfspelet. Hade en lärare i Halmstad som sa ".. ni blir aldrig bättre tränare/ledare om ni inte vågar er ut från er egen komfortzon..". Detta är ett perfekt tillfälle för mig att utvecklas och bli bättre som fystränare och PT. Vi får se vart det leder.

Nu på morgonen blev jag medlurad på ett fyspass i Vikingahallen. 06.30 fick vi köra armhävningar, springa idioten, köra knäböj, hoppa hopprep och snabba fötter i stege. Det var tungt men nu känns väldigt skönt. Hade tänkt springa milen idag men det får nog vänta till imorgon. Det är snart dags för Vårruset men känner redan idag att 5 km inte är några som helst problem så jag tänker fokusera på att förbättra miltiden istället. Dags att damma av mitt löpprogram från i höstas.

"När man har målet framför sig och inga backar emot sig, vem behöver då dribbla?" - berömd fotbollspelare

FaR??

Idag var dag 2 i vår Far-ledarutbildning. Visst tycker jag att det är grymt att vården börjat förstå att många människor skulle må bättre med träning än med medicinering. Det som ändå slår mig är att det borde inte behövas. Vi människor är konstruerade och gjorda för rörelse.

Vi har en fantastisk anpassningsförmåga som vittnar om att ett liv i rörelse är det som vi ska sträva efter. Vi ska inte sitta på stolar, soffor eller i bilar. Vi ska stå upprätta, gå och springa. Det är skrämmande att 2011 måste vi skriva ut fysisk aktivitet på recept och då är det ändå bara 50% av patienterna som följer ordinationen. En annan människa MÅSTE på ett papper skriva att vi ska göra något som borde vara självklart för varenda människa.

En 3-åring fick ett FaR-recept för att han var överviktig (!!), jag borde inte ens skriva hur SJUKT det faktiskt är. Ett barn som borde går, springa och leka var tvungen att få ett recept på fysisk aktivitet. Vart är världen på väg? Denna 3-åring som föds med ett inbyggt rörelsebehov har genom sin omgivande miljö tappat det som är mest grundläggande för ett barn: fysisk utveckling.

Det finns människor som aldrig upplevt en pulsökning eller känt att hjärtat börjat slå snabbare. De tror att det är farligt(!).
Det finns människor som aldrig upplevt (den underbara) känslan när man tränat riktigt hårt.
Det finns människor som inte ens orkar arbeta sittandes framför en dator 8 h, de har för dåligt kondition för att "orka" sitta (!)
Det finns människor som växer upp idag  som aldrig kommer kunna jobba med något fysiskt för att deras kroppar kommer vara för svaga.

Jag blir nästan lite ledsen när jag tänker på det. Själv har man tagit idrotten och träningen för givet samtidigt som andra ALDRIG rört sig. Det handlar om så lite tid och sån låg intensitet för att få en bättre hälsa. Det krävs så lite för att må bra eller lite bättre och ändå äär det så många som väljer bort det. Människor väljer bort det som vi tidigare använt för att överleva. Det är meningen att vi ska röra på oss!!

I framtiden hoppas jag att FaR inte ska finnas för att ALLA människor redan är fysisk aktiva och tränar regelbundet. Tyvärr är det väl inte särskilt troligt men jag vägrar sluta hoppas!

Mer folk i motionsspåren

FaR, vår och träning

I skolan är det FaR-utbildning som gäller. Fysisk aktivitet på recept som behandling istället för medicinering och vila. UNDERBART!! Idag fick vi testa att vara överviktiga genom tunga ryggsäckar och ha astma/KOL genom att andas genom sugrör. 4 trappor är det upp till skolan och jag klarade endast två när jag andades genom sugröret. Det var som om jag sprungit flera mil och jag fick ingen luft alls. Den extra vikten var inte så farlig, det var (bara) 9 kilo och vi gick bara en liten stund så det kan vara anledningen.

Lunchen och eftermiddagens casestudier spenderades i solen vid ån. Det finns ingen bättre känsla än när våren verkligen infunnit sig. Samtidigt är det roligt hur människor förhåller sig till den varmare väderleken, en del vägrar släppa taget om mössan och vinterjackan medan andra gärna slänger av sig allt.

Ikväll är det fotbollsträning igen. Det finns ju inget bättre än en tungt träning ute i det fina vädret en måndag som denna.

Träningsläger Turkiet 2/4-9/4 del 2

Tisdagseftermiddagen spenderade vi vid poolen. Solen sken och vi hade det allmänt skönt. Kvällen avslutades med ett teoripass och ytterligare ett besök vid den fina buffen.

Häng vid poolen

Ibland behövde vi svalka oss i poolen

Onsdagen bjöd på lika fint väder och vi hann med två fotbollsträningar innan det var dags för en frikväll med lite fest. Festen bjöd på roliga tävlingar, disco, nya bekantskaper och det hela avslutades i hotellets lyxsvit med fotografering och många skratt:)

På anläggningen där fotbollsplanerna var fanns det en mängd olika djur. Allt från hundar och katter till sköldpaddor till krabbor.

Uppvärmning

Emma poserar

Stretching

Rebecka och Hilda poserar

Min kompis (både jag och katten är lömska och obetydliga:) )

Sötnos

Efter en ganska lång natt med lite sömn så blev det en lugn torsdagsförmiddag. Det var några barboys som skrattade åt oss för att vi var slitna. Som tur var så var det inte så fint väder så vi slapp ha dåligt samvete för att vi inte låg ute i solen. Vi nöjde oss med att sitta i baren vid poolen och ta det lugnt.

Efter lite mat och vila så var vi iaf laddade för träning igen och det blev en bra träning trots lite fest kvällen innan.

Frida spexar

Söta Malin

Stilstudie på Lisa

En pigg Pill?

Malin analyserar

Lite spel

Fredagen började med en förmiddagsträning efter frukosten. Lite tråkigt att det redan var dags för sist besöket på idrottsanläggningen. Det blev en bra sista träning och både spelare och ledare var nöjda med träningsveckan.

Eftermiddagen spenderades i solen vid poolen, lite volleyboll och solning hann vi med innan vi somnade i varsin solstol. Det är tungt att vara på träningsläger:)

Träning

Spel

Spel i svartvitt:)

Mina snälla rumskompisar hämtade gärna dricka:)

Underbart

Kvällen avslutades med middag, bowling och häng i baren.Vi tyckte nog allihop att det var tråkigt att det snart var dags att åka hem igen. De flesta hade kunnat stanna några dagar till i solen.

Ett av buffeborden

Felicia vann veckans tävling

Emma var glad vid bowlingen

Pill

Lisa ur fokus

Lördagen innebar ett kortare fyspass i gymmet innan frukost. Efter maten var det fri tid fram till kl 12. Några låg i solen några sista timmar. Vårt rum tog det lugnt på rummet med packning och massage.

12.00 kom bussen och hämtade oss för köra oss till flygplatsen. Väl där han vi med att äta lite och en viss Kick var tvungen att köpa choklad till jobbarkompisarna:) 15.30 var det dags att flyga hemåt. Det var trötta men nöjda tjejer och tränare som landade på Arlanda vid 19-tiden.

En trött Malin

Hilda och Carro på flygplatsen

Träningsläger Turkiet 2/4-9/4

Inte varje år man åker på träningsläger till Turkiet även om jag har svårt att tänka mig åka någon annanstans efter denna resa.

Avresa från Arlanda 2/4 och en förväntansfull flygresa Turkiet. Vi landade i ett regnigt men varmt Antalya. 30 min bussresa med ganska trötta tjejer och en övertrött Sven bjöd på både palmer och annat roligt. Det hela avslutades med ett stort OMG från Sven som endast brukar åka till Gotland på semester:)

Vi bodde på Susesi som är ett 5 stjärnigt all inclusive hotell på stranden i staden Belek. Service har fått ett helt nytt perspektiv även om vissa tyckte att hotellet inte riktigt höll vad de lovade;)

Efter en snabb koll på rummen bjöds det på en midnightbuffe. Där någonstans förstod vi vad som väntade i matväg och service resten av veckan. När man tog en klunk vatten var de där direkt och fyllde på.
Mätta och belåtna stupade vi sedan i säng laddade för ett träningsläger i paradiset.

Utsikten från vårt rum

Sven och Åke kollade in shoppinggatan på hotellet

Vi vakande relativt pigga på söndagen och gick ner till en frukostbuffé som inte ens går att beskriva. Det fanns ALLT. Du kunde välja och vraka och även om vi hade tagit olika varje dag så hade vi ändå inte hunnit testa allt.

Efter frukosten var det dags för första träningspasset. Styrka och vattengympa stod på schemat. Vi började i gymmet med valfri styrketräning. Det var varmt och skönt i gymmet som hade utsikt över inomhuspoolen där vi avslutade passet med lite vattengympa ala Sven. 29 grader varmt i vattnet och vi var relativt nöjda med livet.

Lunchen var ännu värre än frukosten. Det fanns hur mycket mat som helst och ett dessertbord som inte ens var av den här världen. Oavsett om man tyckte att man hade kollat under alla lock så var det ändå någon som kom med mat som man helt hade missat. Vi fick ett eget långbord och en eller två servitörer som sprang runt och passade upp på oss hela veckan. Det fyllde på vatten, hämtade dricka och kaffe för fulla muggar. Dessutom satt man inte länge med en tom tallrik.

När vi var klara med lunchen gick vi runt och kollade in hotellområdet. Fyra utomhuspooler, restauranger, barer, stranden och allt annat man kan tänka sig.

Carro med ena poolen i bakgrunden

Kicki, carro och Pill på bron över den stora poolen

Lisa

Stranden

...

Felicia och Emma solar och äter apelsin

Lite solning hann vi med innan träningen

På eftermiddagen var det dags för första fotbollsträningen. Vi blev hämtade av två minibussar som körde oss till anläggningen ca 10 min bort. Det var skönt att slippa allt vad underställ, mössor och vantar innebär. Finns inget bättre än att spela fotboll på naturgräs och med solen som skiner. Vi var nöjda!

Kvällen bjöd på  ytterligare en löjligt stor buffé av mat och desserter. Nästan lite för mycket mat att välja på. Svårt att bestämma sig. Det blev en tidig kväll iaf för vårt rum.

Måndagen var mulen och vi hade ytterligare två träningspass att hinna med. Det blev fotboll på förmiddagen och gym och bad på eftermiddagen. Maten höll samma klass som föregående dagar och det var inte svårt att vara nöjd med livet.

Så här fint var min pyjamas hopvikt när vi kom hem från träningen

Eftersom vädret inte var det bästa så tog vi en sväng in till stan (Belek) på eftermiddagen. Vi hade ju pengar att göra av med eftersom allt på hotellet var gratis. Det blev inte något shoppande i stan heller dock då man bli ganska ointresserad när man mer eller blir inslängd i affärerna och de vill tvinga på en det ena med det tredje. En promenad på 1 1/2 timme blev det iaf:)

Mina roomies Kick och Pill

Frida

Malin och Hilda

Affärerna hade husdjur

Vårt hotell

På tisdagen vakande vi upp till ett soligt Turkiet. Efter ett ordentlig frukost var det många som lyckades få snygga sporttoppsbrännor på förmiddagens fotbollsträning.

Utsikten från hotellrummet

Fontänen utanför hotellentrén

Passade på att sitta i solen i väntan på bussarna

Sven mådde så där:)

Glada lagledare/tränare

....

Efter träningarna gick vi alltid till det dessertbord som stod på vår våning. Där fanns det frukt och annat som är bra att stoppa i sig efter träningen.

Dessertbordet

Kicki "fotbollsbrännan" Nyman

Fortsättning följer....

Tillbaka

Har haft ett litet uppehåll med bloggen på grund av mycket annat och dålig motivation. Nu tänkte jag ge det en chans till och varför inte börja med en uppdatering av läget.

Skolan rullar på som vanlig. Vi har hunnit med att läsa kurserna Stress och sömn, Hälsoprofilbedömning, Motiverande samtal och haft vår första LIA period. LIAn bestod av ett projekt ute på ett valfritt företag och för oss blev det Svenska Kraftnät där vi genomförde en utredning och utbildning. Det var roligt att äntligen komma ut i verkligheten och testa sina kunskaper. Vi fick ett bra resultat och det var ett givande projekt.
Just nu läser vi friskvårdsekonomi och på fredag är det dags för seminarium. Vi håller på med en väldigt intressant uppgift där vi ska ta reda på vad livet är värt. Det är en uppgift som gör att man få fundera ordentlig på sina egna värderingar. Friskvårdsekonomi handlar om att ta reda på hur mycket hälsa är värt och hur vi kan få företag att satsa pengar för att främja hälsan hos sina anställda.

Jag jobbar kvar på Actic men har även börjat köra PT. Det är riktigt roligt att få följa personer lite närmare i sin träning och sin livsstilsförändring. Gillar att lära känna människor vilket man verkligen får göra när man är personligg tränare. Jag släpps in i folks liv på ett helt annat sätt än man man endast står i receptionen och hjälper dem genom instruktioner.

D Har fått ett nytt jobb och flyttat till Luleå. Spännande med distansförhållande men än så länge fungerar det bra. Vi har som tur var mycket att göra men självklart är det tomt ibland när man kommer hem. Tur att det går snabbt att flyga till Kallax om det skulle krisa:)

Annars händer det inte så mycket nytt. Ska springa Vårruset med några tjejer på jobbet och ska snart börja träna lite inför det. Tänkte återigen köra lite löpträning för att lyckas komma under 45 min på milen. Nu är ju snön äntligen borta och man kan hitta tillbaka till elljusspåret.

Förra veckan var jag på träningsläger i Turkiet men fotbollen så jag återkommer med ett bildinlägg från det snart.